Αρχική σελίδα > Χρήσεις του EFT > EFT στο σχολείο

 
 

Οι Τεχνικές Συναισθηματικής Απελευθέρωσης στο σχολείο

Γενικά

Οι Τεχνικές Συναισθηματικής Απελευθέρωσης (EFT) ήδη χρησιμοποιούνται δοκιμαστικά σε πολλά σχολεία διεθνώς, τόσο από τους μαθητές όσο και από τους καθηγητές για μείωση του στρες, αποφόρτιση, αύξηση της απόδοσης και βελτίωση του κλίματος και των σχέσεων μεταξύ των μαθητών εντός και εκτός αίθουσας. Έχουν σημαντικά πλεονεκτήματα, όπως:

  • Είναι εύκολες τεχνικές (οι συγκεκριμένες που χρησιμοποιούνται στο σχολείο και συμπληρωματικά εκτός σχολείου)

  • Δεν έχουν σχέση ή σύνδεση με θρησκευτικές ή πνευματικές πεποιθήσεις που μπορεί να επηρεάσουν τα παιδιά

  • Έχουν γρήγορα και εντυπωσιακά αποτελέσματα

  • Βοηθούν στην αύξηση της απόδοσης και της αυτοπεποίθησης των μαθητών

  • Συνεισφέρουν στη σημαντική μείωση των εντάσεων εντός και εκτός τάξης

  • Επιφέρουν περισσότερη ηρεμία, ψυχραιμία και καλύτερη παρουσία του μαθητή στην τάξη

EFT για τους εκπαιδευτικούς

Ο εκπαιδευτικός μπορεί με το EFT να βοηθήσει πρώτα απ' όλα τον εαυτό του για να διαχειριστεί καλύτερα τις προκλήσεις που προέρχονται από τη δουλειά του στο σχολείο, τόσο εντός του σχολικού χώρου όσο και εκτός αυτού. Μπορεί εύκολα και γρήγορα (ενδεικτικά) να :

  • Μειώνει γενικά το άγχος και το στρες που βιώνει λόγω δυσκολιών στην εργασία και ιδίως λόγω θεμάτων με τους μαθητές.

  • Αποφορτίζεται από συναισθηματική ένταση που προκαλείται από συγκεκριμένο μαθητή ή περιστατικό, π.χ. έναν διαπληκτισμό με μαθητή ή μαθητών μεταξύ τους.

  • Ηρεμεί μετά από ένα δύσκολο μάθημα που δεν πήγε και τόσο καλά.

  • Προετοιμάζεται εύκολα για μία επικείμενη αγχωτική δραστηριότητα, π.χ. να μιλήσεις στους γονείς ενός μαθητή που δημιουργεί προβλήματα, να κάνει μία παρουσίαση σε γονείς ή συναδέλφους, κ.λπ.

EFT για τους μαθητές εντός σχολείου

Ο μαθητής που έχει εκπαιδευτεί στη βασική χρήση του EFT μπορεί εύκολα και γρήγορα, ακόμα και εντός της τάξης είτε από μόνος του είτε με καθοδήγηση (ανάλογα και με την ηλικία) να (ενδεικτικά):

  • Νιώσει καλύτερα μετά από μία συναισθηματική έξαρση, π.χ. εκνευρισμό ή έντονη στενοχώρια μετά από φιλονικία ή κάποια λεκτική επίθεση που δέχθηκε.

  • Ανακουφιστεί από σωματικές εκδηλώσεις στρες όπως κοιλόπονο, πονοκέφαλο, δυσκολία στην αναπνοή, ταχυκαρδεία, κ.λπ.

  • Ξεπεράσει πολύ γρήγορα μία επίπληξη ή παρατήρηση που δέχθηκε λόγω παραπτώματος συμπεριφοράς ή αποτυχίας (πολύ σημαντικό ιδίως για τα συναισθηματικά ευαίσθητα παιδιά!).

  • Χαλαρώσει αμέσως πριν από ένα διαγώνισμα, ή αφού έχει τελειώσει το διαγώνισμα και έχει την εντύπωση ότι δεν τα πήγε καλά. 

EFT για τους μαθητές εκτός σχολείου

Εκτός σχολείου, ο μαθητής μπορεί και πάλι να χρησιμοποήσει τη βασική τεχνική αποφόρτισης (ενδεικτικά) για να:

  • Μειώσει ή και εξαλείψει το άγχος που σχετίζεται με τη μελέτη και τις σχολικές εργασίες στο σπίτι.

  • Ελαττώσει το άγχος για επικείμενα διαγωνίσματα ή εξετάσεις (που συνοδεύεται από αρνητικές σκέψεις, σενάρια αποτυχίας/καταστροφής, σωματικές ενοχλήσεις από τα οποία μπορεί να απαλλαγεί με το EFT).

  • Ηρεμήσει για να συγκεντρωθεί στη μελέτη όταν αντιμετωπίζει προκλήσεις μέσα στην οικογένεια.  

EFT στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

Στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση οι τεχνικές του EFT χρησιμοποιούνται από τους μαθητές με πάρα πολύ απλό τρόπο. Μπορούν να παρουσιαστούν ως άσκηση ή παιχνίδι. Χρησιμοποιείται κατά κόρον απλοποιημένη μορφή της βασικής τεχνικής και κάποιες συμπληρωματικές οδηγίες που είναι εύκολο να δείξει κάποιος στα παιδιά σε λίγο χρόνο. Επίσης, χρησιμοποιούνται κάποιες εύκολες ομαδικές τεχνικές όπως π.χ. η Τεχνική Γρήγορης Χαλάρωσης.

EFT στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν και άλλες τεχνικές του EFT πέρα από τη βασική μετά από μία σύντομη εκπαίδευση. Πέρα από την απλή αποφόρτιση, μπορούν εύκολα να μάθουν π.χ. πώς να αποφορτίζονται εστιάζοντας σε νοερές εικόνες, συγκεκριμένες σκέψεις/ιδέες ή ακόμα και σύμβολα, πώς να διαλύουν τα αρνητικά σενάρια που φτιάχνει το μυαλό τους για επικείμενα γεγονότα (όπως οι εξετάσεις), κ.ά.

Εδώ έχει περισσότερο νόημα η ατομική παρά η ομαδική χρήση του EFT, καθώς κάθε μαθητής έχει ήδη διαμορφώσει τη δική του προσωπικότητα, έχει τις ιδιαιτερότητές του (παρά τις πολλές ομοιότητες με του συνομιλήκους του) και πιθανώς πολλά θέματα που τον απασχολούν και νιώθει πιο άνετα να διαχειριστεί μόνος του, ιδίως εκτός του σχολικού χώρου. 

Θεραπευτικές χρήσεις

Οι Τεχνικές Συναισθηματικής Απελευθέρωσης μπορούν να έχουν ανακουφιστική αλλά και θεραπευτική χρήση και μεταξύ αυτών των δύο υπάρχουν σημαντικές διαφορές. Είναι διαφορετικό το να χρησιμοποιήσει ένας μαθητής μερικά "κτυπηματάκια" του EFT για να ηρεμήσει σε στιγμές άγχους ή εκνευρισμού, ή γενικά για προσωρινή μείωση του στρες και διευκόλυνση κάποιας δραστηριότητας, από το να προσπαθήσει να ξεπεράσει με το EFT κάποιο επώδυνο ή τραυματικό συμβάν στο χώρο του σχολείου. Στη βάση υπάρχει βεβαίως η ίδια τεχνική αποφόρτισης, όμως υπάρχουν και πάρα πολλές διαφορές.

Ποια είναι τα όρια; Υπάρχει κάτι που πρέπει να αποφεύγουμε σχετικά με το EFT στο σχολείο από τον μαθητή ή με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού; Ναι, και αυτό είναι οτιδήποτε απαιτεί "εισχώρηση" στον προσωπικό κόσμο του μαθητή, όπως ενδεικτικά σε βαθύτερες σκέψεις του που σχετίζονται με συναισθηματικό στρες, σε θέματα που σχετίζονται με την οικογένεια και τις προσωπικές σχέσεις του μαθητή εκτός σχολείου, σε προβλήματα που θα πρέπει να αναλάβει ειδικός της ψυχικής υγείας για παιδιά όπως ένας παιδοψυχολόγος ή παιδοψυχίατρος, σε αποκλίνουσες συμπεριφορές και διαταραχές της συμπεριφοράς και βέβαια όταν ο μαθητής δεν είναι συνεργάσιμος ή επιδεικνύει αντιδραστική συμπεριφορά στο EFT. 

Το EFT είναι κατάλληλο για θεραπευτική χρήση ακόμα και σε σοβαρά ζητήματα, όπως έχει ήδη επιβεβαιωθεί σε κλινικές έρευνες και δοκιμές, π.χ. για έντονους φόβους και φοβίες, για διαταραχή μετατραυματικού στρες, για διαταραχές διατροφής κ.ά. όμως τέτοιου τύπου χρήση δεν πρέπει να γίνεται από εκπαιδευτικούς σε μαθητές στο σχολείο. Οι εκπαιδευτικοί δεν μπορούν και δεν πρέπει να προσπαθήσουν να υποκαταστήσουν έναν κατάλληλα εκπαιδευμένο και πιστοποιημένο θεραπευτή που χρησιμοποιεί το EFT για σοβαρά ζητήματα σε παιδιά και άτομα νεαρής ηλικίας, παρόλο που μπορεί να μπουν στον πειρασμό ακριβώς επειδή το EFT λειτουργεί εντυπωσιακά γρήγορα και αποτελεσματικά.

Πέρα από τα πολλά οφέλη, μήπως υπάρχουν και κίνδυνοι;

Το EFT γενικά είναι ακίνδυνο, δεν έχει παρενέργειες και δεν δημιουργεί προβλήματα, αντίθετα τα λύνει! Ωστόσο, αν η βασική τεχνική αποφόρτισης εφαρμοστεί σε άτομο, ενήλικο ή παιδί, που πάσχει από συναισθηματική διαταραχή ή για κάποιο άλλο λόγο εκείνη τη στιγμή έχει μεγάλη υποβόσκουσα συναισθηματική ένταση παρόλο που φαινομενικά έχει τον έλεγχο και δεν το δείχνει, ή ακόμα αν υπάρξει άμεση υποσυνείδητη σύνδεση με έντοντα τραυματική ανάμνηση, μπορεί να οδηγήσει γρήγορα σε μία έντονη συναισθηματική αντίδραση (γνωστή με τον όρο "abreaction"). Αυτό δεν έχει επιπτώσεις στην υγεία του ατόμου, αλλά μπορεί να αφήσει μία τραυματική εντύπωση και ιδίως αν το άτομο (μαθητής) ή ο καθοδηγητής (εκπαιδευτικός) δεν ξέρουν πώς να το χειριστούν διότι δεν έχουν εκπαιδευτεί κατάλληλα.

Για αυτό είναι καλό ειδικά ο εκπαιδευτικός να έχει δεχθεί μία βασική εκπαίδευση στο EFT, που μεταξύ άλλων θα του μάθει πώς να αποφύγει τέτοιες πιθανές καταστάσεις (υπάρχουν αναγνωριστικές ενδείξεις) αλλά και πώς θα αντιμετωπίσει γρήγορα και αποτελεσματικά μία τέτοια περίπτωση, αν συμβεί. Η πιθανότητα είναι σπάνια, αλλά υπάρχει (ιδίως σε παιδιά που αποφεύγουν συγκεκριμένα συναισθήματα και τα απωθούν ή που έχουν βιώσει τραυματικές καταστάσεις και δεν έχουν την κατάλληλη υποστήριξη και επικοινωνία με τους γονείς τους).

Τρόπος εισαγωγής και καθιέρωσης χρήσης στο σχολείο

Η εισαγωγή των τεχνικών του EFT στο σχολείο για χρήση από εκπαιδευτικούς και κυρίως από τους μαθητές είναι καλό να γίνεται οργανωμένα, ώστε να μεγιστοποιηθεί ο βαθμός αποδοχής και χρήσης των εργαλείων, αλλά και να αποφευχθούν τυχόν προβλήματα.

Μία προτεινόμενη σειρά ενεργειών για αυτό, σε ένα συγκεκριμένο σχολείο, είναι η εξής:

  • Παρουσίαση σε εκπαιδευτικούς και γονείς (με τη μορφή γενικής ενημέρωσης)

  • Εκπαίδευση των εκπαιδευτικών

  • Αρχική παρουσίαση στους μαθητές μέσα στην τάξη, πειραματισμός, συζήτηση

  • Περίοδος δοκιμαστικής ατομικής και ομαδικής χρήσης

  • Συζήτηση στην τάξη για απορίες και εκτίμηση της δοκιμαστικής χρήσης μετά από προκαθορισμένο διάστημα

  • Αξιολόγηση της δοκιμαστικής χρήσης από το σύνολο των εκπαιδευτικών του σχολείου

  • Υποστήριξη μαθητών για ερωτήσεις και απορίες από συγκεκριμένο άτομο μεταξύ των εκπαιδευτικών

  • Ελεύθερη προαιρετική χρήση ατομικά και ομαδικά

  • Ειδικά για μαθητές της Δευτεροβάθμιας και λόγω της καθημερινής επαφής που έχουν με τη σύγχρονη τεχνολογία, μπορεί να λειτουργήσει πολύ καλά κάποια εφαρμογή εκπαίδευσης/καθοδήγησης στη χρήση των τεχνικών μέσω Διαδικτύου (online course) ή σε κινητό τηλέφωνο (mobile app).

Ας σημειωθεί ότι τυχόν ιδιαιτερότητες που μπορεί να υπάρχουν σε κάποιο σχολείο όπως παιδιά που δεν μιλούν καλά την ελληνική γλώσσα, μεγάλο ποσοστό παιδιών με ιδιάζουσες ή αποκλείνουσες συμπεριφορές, θέματα με συγκεκριμένους μαθητές που δημιουργούν συχνά προβλήματα, κ.ά. θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά την εισαγωγή και χρήση του EFT, ώστε να γίνει η βέλτιση χρήση.

Παραπομπές

 

Επικοινωνήστε μαζί μας για περισσότερες πληροφορίες